[Blog(Turkish)] Girisimciler Okuyun! Girisim Fabrikasi İle Online Mulakat, Oncesi ve Sonrasi


Herkese Merhaba,

Yaklasik 20 dakika once(10 Mayis 10:35 sulari) Girisim Fabrikasi‘dan ilgili kisiler ile google hangout uzerinden online mulakat gerceklestirdik. Mulakat sirasinda, oncesinde ve sonrasinda yasananlari ve hissettiklerimi aktarmak icin bu yaziyi yaziyorum. Girisimci arkadaslara faydali olacagini dusunuyorum. Tum detayi ile aklimda kaldigi kadar anlatacagim.

Oncelikli olarak Girisim Fabrikasi nedir?

Girişim Fabrikası, Türkiye’nin öncü girişimcilik üniversitesi Özyeğin Üniversitesi ve girişimcileri her alanda destekleyen Turkcell ve Türk Ekonomi Bankası  ana iş ortaklığında, kar amacı gütmeyen bir girişimdir. (Kaynak: http://girisimfabrikasi.com/hakkimizda/, 10/05/2013)

Yasananlar

Ozyegin Universitesi rektoru Erhan Erkut‘u twitter’da arkadaslarimin retweet’leri uzerine tanidim ve takip etmeye basladim. Aradan gecen yaklasik 1 yillik surec sonunda ise Girisim Fabrikasi’ni ve Ozyegin Girisimcilik Yuksek Lisans Programi‘ni tanidim. Girisim Fabrikasi’na ise bu donem basvurmaya karar verdim ve basvurumu tek basima gerceklestirdim.

Basvuru sirasinda Girisim Fabrikasi’ndan Murat Tortopoglu‘nun bana takim olarak katilirsam sansimin yukselecegini belirten bir yaziyi basvuru sayfasindan yazdi(http://www.f6s.com). Bu durum oldukca normal Dunya’nin genelinde takim olmaya verilen onem ortada. Ama tek baslarina olupta basarili olan kisileri google’dan bulabilirsiniz. Neyse bu oneri uzerine bende supheler basladi. Kendi sirketim, bir cok girisimim oldu(ortak) ve ortaklarimla sorunlar yasadigim icin kaybettik! Boyle birisi icin ortak bulmak ve insanlara guvenmek oldukca zordur.

Ben bunun uzerine son basvuru gununden once basvuru bilgilerime asagidaki yaziyi yazdim:

“Benim tek kisilik bir takim olmamin sizin degerlendirme surecinde dezavantaj oldugunu biliyorum. Size sormak istiyorum. Benim fikrimi paylasmayan, zaman ayirmayan, inanmayan, yari yolda birakacak kisiler ile ekip olup daha sonradan, basima daha onceki iki girimimde gelen olaylari neden bir daha yasayim? Ben bugun size Boston’da harvarda okuyan arkadasimi ekibe dahil etsek ve destegi aldiktan sonra o arkadasimin gelmeyecegini soylesem ve daha baska bir suru ekip arkadasi eklesem sizler icin daha mi oalcak? Bugun siz destek vermeseniz ben bir gun destek bulacagim, bir gun basariyi yakalayacagim. Ben Turkiye’ye 17 mayinda donecegim, eger beni uygun bulursaniz ben size vereceginiz herhangi bir surede yuz yuze girisimimi anlatmak isterim. Basarilarima gore degil basarisizliklarima gore degerlendirmenizi rica ediyorum. Ben basarisizligi sirket kurarak ve birden cok girsim yaparak yasadim. Ozyegin Uni. bu sene Girimsicilik YL. programina basvuracagim. Sadece kucuk bir destege ihtiyacim var.”

Yukaridaki yaziyi yazmama ragmen beni gorusmeye davet ettiler. Neden yukaridaki yaziya ragmen diyorum cunku ben takim olmadigimi soyledim. Takim olmakta onlar icin bir kriterdi gorusmek icin.

Neyse asagidaki email bana geldi:

Merhaba,
Bahar Dönemi Programımıza ilginiz için teşekkür ederiz.
Başvurularınızı daha sağlıklı değerlendirebilmek için sizi Altunizade Kampüsümüze görüşmeye veya google hangout a davet ediyoruz.
Aşağıdaki linke tıklayarak size uyan saat dilimini seçebilirsiniz.
Görüşmemizle ilgili aklınıza gelebilecek soruları yanıtlamaya çalıştım:
Lütfen kullanmakta olduğunuz email sağlayıcı ve takvim uygulamasının saat ayarının GMT +02:00, İstanbul olarak belirlediğinizden emin olunuz. Bunu şu şekilde kontrol edebilirsiniz: Görüşmelerimizin ilk başlangıç saati 8 Mayıs 2013 saat 09:00. Eğer siz bunu saat 11:00 veya 07:00 veya daha farklı bir saat olarak görüyorsanız lütfen saat ayarınızı değiştirdikten sonra takvimden seçim yapınız.
1) Görüşmemiz 30 dakika sürecek
2) Görüşmeye Girişim Fabrikası ekibi dışında müsait olmaları durumunda Turkcell, TEB ve GBA den temsilcilerde eşlik edecekler
3) Görüşmenin verimli geçmesi için ilk 6 dakikada, aşağıdaki bilgileri verecek net ve kısa özet yapmanızı rica ediyoruz.
> neden bu fikir üzerine giriştiniz
> çözmek istediğiniz esas problem/ihtiyaç nedir?
> müşterileriniz kim
> pazardaki oyuncular kimler, ne kadar büyük bir pazar
> çözümünüz ve farklı olan yanı nedir?
> çözümde ne kadar ilerlediniz?
> müşteri ve/veya ciro rakamlarınız nedir?
> müşterilerinizin, ürününüzü kullanacağına sizi ne ikna ediyor?
> takımınız
4) Kalan 24 dakika soru cevapla geçecek.
5) Sunum formatı paylaşmıyoruz, zira beklediğimiz bilgiler yukarıda yazıyor.
Randevu Linki: bunu gizlilik gerekcesiyle paylasmayacagim

Bu emailde gozume carpan noktalar:

  • Diger maddelere gore en onemsizi bu ama yine de bana ismimle hitap edilmemis, yaklasik 30kisiye yakin proje grubuna atilacak bir emailde girisimcilerin isimlerinin yazilmamasi (30’a yakin bilgisini Murat Tortopoglu paylasmistir. Bkz: http://www.f6s.com/profile/68993. )
  • Ben yukaridaki 3.maddenin altindaki sorularin neredeyse hepsine zaten formu doldururken cevap verdim neden bir daha soruluyor?
  • Google hangout ile gorusebiliriz deniyor ama linki veya bu konu ile ilgili herhangi bilgi yok. Gorusme saatinde de yoktu, asagida anlatacagim.
  • (Gorusmenin 30 dakika surecek olmasinida ozellikle eklemek istiyorum ki asagida sure konusunda deginecegim.)

Ben yukarida randevu linkini vermedigim adresten randevumu alip Murat Tortopoglu’na “ilgilerinden dolayi ve bana internetten gorusme firsati sunduklari icin tesekkur ettim. Ayrica randevuyu aldigimi ve kontrol etmelerini rica ettim ” nazik bir dille email attim cunku beni taniyanlar az cok bilirler ki ben kapiciya da, garsona da, otobus soforune de, kasiyere de, profesore de, is adamina da, CEO’ya da siz diye hitap eder, saygisizlik yapmam. Cunku ben insana saygi gosteririm, makamina, kariyerine, banka hesabina vs gore degil. Neyse attigim emaile cevap bir satir “Doğru saat, sorun yok. görüşmek üzere.” gibi bir cevap geldi. Burada cevap normal gelebilir ama ben girisimciyim. Bir cok kisi universitelerde sosyal ortamlarda o kadar candan sicak kanli gorunuyorlar ki sanirsiniz melek her birisi! Ben yine dogal sanirim yogun ve uslubu boyle diye devam ettim sonucta destek almaya calisiyorum onlara “muhtacim” ve baska carem yok ya!

Gorusme gunu ben 09:30 da ki gorusme zamanimizdan 15 dk oncesinde bilgisayar basinda yerimi aldim. Geceden kamera ve ses ile ilgili sorun var mi yok diye kontrolumude yaptim. Saat 09:36 oldu ses seda yok. Ben bekliyorum bir yerden bir link vs gelecek diye zaten o gune kadar bir bilgilendirme emaili gelebilirdi. Bende hemen email attim bir link mi yollayacaksiniz ben mi bir yere girecegim diye. Sonucta koca Ozyegin Universite’si, Turkcell ve TEB ile birlikte calisiyorlar. Bir platformlari vardir diye dusundum. Murat Tortopoglu’ndan 09:37 de bir email geldi ve “kendisine ait” olan bir gmail hesabindan bana davet gelecegini belirtti. 9:44’te google hangout icin belirtilen adresten davet geldi. Yani gorusme 14 dakika gec basladi. Simdi senaryo yazipta neler oldugunu tahmin etmek/uydurmak istemem!

Ben ilk gelen emailde belirtilen 6 soruya gerekli cevaplari daha onceden bir word dosyasina yazdimve kendi kendine surekli anlatarak 6dk yi gecmedigini gordum. Cunku size bir zaman veriliyor ve verilen zamani ona gore degerlendirebilirsiniz.

Gorusme basladi, gecikme konusunda bana herhangi bir sey soylenmedi. Bu karsinizdaki kisiye deger vermek profesyonellikdir. Ben Turkiye’de ve yaklasik 6ay bile olsa ABD’de de bunu gordum. Neyse gorusme Murat Tortopoglu’nun yonetiminde ve ilk onunla kamera karsisinda goruserek basladi ve daha sonra kendisi salonda kendisi ile birlikte olan diger kisilerden bahsetti. O kisilerden bir tanesini daha onceden taniyordum, Alaaddin Alpay. Kendisiyle yaklasik 3-4 yil once universite zamanlarinda yanlis hatirlamiyorsam Ankara’daki Sheraton Otelinde veya Rixos otelde 600-700 kisilik salonda kendisine soru sormus bana cok icten cevap verip herkesi mutlu etmis. Yanina gittigimde ise o kadar samimi olmadigini gormustum ki. Kendisine de “sizinle 3-4 yil once bir etkinlikle konustuk. Beni cok sevdiginize soylemem” dedim. Bana “bir yanlisimiz olduysa affet, duzeltiriz” tarzi bana gore tamamen “tribunlere” oynayan ve samimiyetten uzak bir cevap verdi. Neyse konumuz bu degil elbette.  Kamera tamamen onlara donuk yani “bilgisayarin kamerasi” (galiba) onlara donuk. Murat Tortopoglu kameraya yakin bir yerde gerektiginde yakina gelip bir seyler soyluyordu. Bana kendisi buyuk ekranda herkes seni goruyor dedi. Projeksiyon kullanarak goruntumu yansittilar diye tahmin ediyorum.

Salonda herkes bilgisayar ekranina bakiyordu. Telefonuyla ilgileniyordu vs. Biraz “Pollyanna” cilik oynayim. Murat Tortopoglu’nun kendi gmail hesabiyla girdigi ve sadece onunla benim oldugum google hangout’u network uzerinden bir sekilde herkes kendi ekraninda goruyordu ve beni goruyorlardi galiba cunku kafalarini neredeyse hic ayirmadilar onlerindeki bilgisayarlardan.

Bana yukarida verilen sorular icin bir sunum hazirlayip hazirlamadigim soruldu. Email yukarida duruyor sunum nereden cikti bende anlamadim. Bana ekran paylasimi yap biz seni dinlerken oradan okuruz dediler. Kendilerini rencide etmek istemem ama, ben sunum tekniklei konusunda oldukca fazla kitap okudum, egitimler aldim. Bitirdigim bolumde de bunun derslerini oldukca gordum ve hemen herkeste bilirki, eger ekrana yansitir ve onu da okursaniz kimse sizi dinlemez ve sadece okurlar. Bende bu bilgilerime dayanarak yansitmayim anlatiyim dedim.

1.soruya geldik: “neden bu fikir üzerine giriştiniz”

Ben basladim anlatmaya, birazda detayli anlattim ama sureyi biliyorum demistim yukarida. Hangi bolum ne kadar surecek biliyorum. Sonra bitmeden yarida kestiler, neyse cok detay verdin diye.

Diger soruya gec dediler diger “fikrin nedir” boyle bir soru yok oncelikle ama ben anlattim tabiki.
Benim fikrim oyle orjinal Dunya uzerinde olmayan bir sey degildi.

Sonra diger soru dediler “çözümünüz ve farklı olan yanı nedir?” anlatmaya basladim.

Murat Tortopoglu dediki:” uyari aliyoruz, programa gore gitmiyormusuz diye. Kendini anlatma hep kendini anlatiyorsun” dedi. Bende “Bende siz demiyor musunuz. Fikir onemli degil girisimci onemli diye dedi. Ben anlatacagim ama siz verilen sureni ve formatin disina cikiyorsunuz” dedim.

Sonra dediler ki “takimda bir kisisin degil mi?”,  bende “evet soyledigim gibi bir kisiyim. Fikre inanmayan, sonradan degerlendirmeyecek kisiler ile nasil birlikte calisiyim” dedim.

Diger bir soru “Bu projeyi ne kadar surede yapabilirsin dedi?”
Bende “oturup 2-3 haftada yapabilirim. Ama ben girisimciyim ve tek kisiyim ilgilenmem gereken diger konular var” dedim. Bu sorudan once onde oturan katilimcilardan birisinin telefonu caldi o ayaga kalkti konustu sorunun cevabini duymadan geri geldi. Bu bana gore hem ilgisizlik, profesyonelsizlik, hem de bana karsi yapilmis bir terbiyesizliktir.

Murat Tortopoglu “bize program ile ilgili sorun var mi” dedi
Bende “aslinda soracagim degil ama soyleyecegim cok sey varda neyse. Siz bu programda en cok neye dikkat ediyorsunuz, ne sizin icin onemli” dedim.
Bana “biz girismciye bakiyoruz isi yapip yapmamasina, yapabilecegine” tarzi bir cevap geldi. Ben bunu yapamayacak birisi miyim? Mulakata cagrilmadan zaten hemen hemen kimin destek alacagi zaten onlar tarafindan belirlenmis diye tahmin ediyorum. Hile-torpil demiyorum gercegi onlar biliyor.

Murat Tortopoglu “program hakkinda soracagin bir seyler yoksa burada bitiriyoruz cunku sure sikintimiz var” dedi.
Ben saate baktigimda saat 10:04tu. Yani daha 20 dk olmustu. Benim 10dk lik daha suremin olmasi gerekiyordu. Bende “yuzde 99.9 beni desteklemeyeceksiniz. Daha bana onemli sorular sormadiniz. Ciro beklentimi anlatmadim” dedim. Kendiside “ciro onemli bir konu degil” dedi. Bende “evet bir sorum var. Bugun ornegin ben bu projeyi hayata gecirsem ve 1-2 ayda belli sayida kullanicim olsa daha sonra yine ornek olarak Sina Afra(Markafoni CEO’su) bu pazara girse ve ayni isi yapsa benim projemin hali ne olur”. Simdi bu yaziyi okuyan herkes eminim ki tabiki “seni piyasadan silip supururler” demislerdir ki gercegide budur lutfen gercekci olalim. Ben bir milyon kullanicim var onlar bu pazara giriyor demiyorum. Kucuk bir projem ve sayili kisi tarafindan kullaniliyorsa mevcut musterileri potansiyelini tabiki onun actigi site alacak! Ama aldigim cevap “bugun markafoni piyasaya girmek istese yeniden Sina Afra girmez. Bu yuzden senin piyasana girmez”. Bu yorum ile benim sordugum sorunun ne alakasi var. Tabiki piyasaya girmez. Bugun Microsoft, Apple, Google+ ile Google bile Facebook’u yok edecegiz diye bu piyasaya girmiyor. Ya da bugun kim firsat sitesi acmaya calisiyor. Zaten acilanlardan her gecen gun birisinin kapandigi haberini aliyoruz. Ilk piyasaya girenler ve isini iyi yapanlar su an pazarda pay sahibiler.

Son olarak boyle bir cevap aldiktan sonra artik buradan ne destek alacagimi ne de alirsamda kabul etmeyecegimi belirtmek icin bu yaziyi yazdim ve uzerinde aklima yeni bir sey gelirse ya da guncelleme yapmak gerekirse yapacagim.

Ben daha onceden de bir kulucka firmasi ile calistim. Melek yatirimci denen ama aslinda yatirimciliktan uzaktan yakindan alakasi olmayan, kurumsal proje destekleyici kisiler ile de gorustum. Bunlarin genelinden hep duyari Turkiye’den neden Facebook, Twitter, Spotify, Square, Uber gibi yazilimlar cikmiyor diyorlar. Bu girisim sekli ile gidilirse tabi olmaz. Cebinde parasi olan, zengin daha da zengin olmak isteyen, eger olursa buyuyecek bu sirketlerden payda sahibi olmak. Her gecen gun yuzdesini buyutmek icin calisanlarla bu is olmaz. Turkiye’de bu kadar yatirimci var, program var. Kac tanesi somut olarak projeleri 50-100 veya daha fazla yatirim yapmis. Sayisi oldukca az. Bizdeki yatirimcilar yatirimcilar yuzde 100 en az 2-3 kati para getirmeyecekse yatirim yapmiyor. Amerikalilarin siklikla kullandiklari bir cumle var bunun icin: “Cut the BS” aynen boyle. Neyse bu farkli bir yazinin konusu.

Ben buyuk umutlar ile basvurdugum bu programdan da “avcumu yalayarak” geri dondum. Neden buyuk umutlar diyorum. Cunku Ozyegin Universitesi’nin adini gorunce oldukca profesyonel ve basarili yonetilen bir surec bekliyordum. Ama umdugum gibi olmadi. Alamayacagimi biliyorum bu destegi zaten. Alamadimda asagidaki gibi bir email geldi 11 Mayis 08:11’de.

Duzenleme(11 mayis 8:11) Baslangic: 

Asagidaki email az once geldi bende zaten yazimda da belirttigim gibi destegi alamayacagimi ve destegi almaya “layik” gorulsemde almayacagimi belirtmistim.

Merhaba,
Bahar Dönemi Hızlandırma Programına göstermiş olduğunuz ilgi için teşekkür ederiz.

Başvurunuz Bahar Dönemi programı için uygun bulunmamıştır.
Program sayfamızda belirttiğimiz, girişim için gerekli yeteneklerin takımda bulunmaması, ölçeklenebilir büyük bir pazar içinde olunmaması/hedeflenmemesi, rekabetçi bir değer teklifi sunulmaması, programa tam zamanlı dedikasyon gösterecek, program boyunca hızlı olabilecek takım yapısının bulunmaması başvuruların olumlu değerlendirelememesine neden olmuştur.

Bu dönem için şu aşamada yapabileceğimiz bir aksiyon bulunmuyor. Yakın zamanda açacağımız programlarımıza başvurabilirsiniz.

Başvurunuz/Girişiminiz veya girişimcilikle ilgili diğer konularda bizimle görüşmek istersenizgirisimfabrikasi.com/iletisim/ adresinden randevu alabilirsiniz.

İlginiz için yeniden teşekkür ederiz.

Ben simdi ne desemde bankada bir kac milyonum olmadigi, ya da tutmus super bir fikrim olmadigi icin degersiz olacak. Ama tecrubelerimi ben biliyorum ve buradan da belki yardimci olabilir birilerine diye aktariyorum.

Ben bu saatten sonra Ozyegin Universitesi’nin de bana burs verecegini ve/veya beni destekleyecegini dusunmuyorum. Cunku ulkede kimsede elestirilmeyi kabullenemiyor!

Saglicakla kalin

Mahmut Can Sozeri

, , , , , , ,

  1. #1 by ozanckn on May 14, 2013 - 8:44 pm

    olaya bak..

  2. #2 by Hamit Serbest on April 25, 2016 - 5:00 pm

    Tecrübelerini paylaştığın için teşekkür ederim.

Leave a Reply

