Uyku Hakkında Kısa Bilgi (Yarı Bilimsel Yarı Deneyim)


Uyku üzerine eminim çok fazla yazı vardır. Fakat bu yazımda hem Selçuk Üniversitesi Fen Fakültesi Biyoloji öğrencisi Onur Bender arkadaşımdan edindiğim bilimsel bilgiler hemde benim kişisel olarak deneyimlerimden bahsedeceğim. Önce deneyimlerimden sonra da bilimsel olarak yazımı yazdım.

Deneyim

Şuan da günde  ~3.5 saatim yollarda, ~12 saatim bilgisayar başında geçerken günde sadece  5-6 saat uyuyorum. Haftada en az bir günde(en fazla 2 gün oluyor) en az 12-13 saat uyuyorum ve kendimi o hafta için dinç hissediyorum. Yani diğer bir ifade ile uyku depoluyorum. Bunu Onur arkadaşımda onayladı ve haftada en az bir gün uzun süre uyumanın gerektiğini söyledi.

  • Eğer günde 3.5-4 saat uyuyorsanız uyandıktan hemen sonra ılık bir duş, kısa bir koşu, yarım saatlik bir yüzme kendinizi dinç hissetmenizi sağlayacaktır.
  • 15-20 dakika gibi kısa süreli mesafelerde ne uyursam kardır diye düşünüp uyuduğumda o kadar halsiz oluyorumki beni görenler geceyi uykusuz geçirdiğimi düşünüyorlar.
  • Bilgisayar başında çok kaldığım zaman bünyemin daha çabuk yorulduğunu ve uyku ihtiyacımın fazlaştığını farkettim.
  • Ordu’ya gittiğimde binlerce metre yüksekte bir hafta boyunca günde 2,5 en fazla 3 saat uyusam bile çok dinçtim hayatım boyunca hiç olmadığım kadar.
  • Uyuduğunuz ortamın havasının temiz olması, tozsuz olması çok önemli uyku için.

Bilimsel

Uyku: tüm memelilerde, kuşlarda ve balıklarda gözlenen doğal dinlenme biçimidir. İnsanlarda yeterli uyku alınmaması unutkanlık, asabiyet, dikkat dağınıklığı gibi sorunlara neden olabilir. Ayrıca gereğinden fazla uyku depresyon gibi rahatsızlıklardan kaynaklanıyor olabilir. Uyku bozukluğu kimi insanlarda kronik hale gelip çok büyük sorunlara neden olabilmektedir. Uyku insan ömrünün 1/3 ünü oluşturur. Vücudun dinlenmesini ve beynin bir gün önce aldığı bilgiyi işlemesini sağlar. Uyku aynı zamanda hafızanın yeniden yapılandırılması ve psikolojik yenilenme için gereklidir.

Uykunun 2 genel tipi vardır.

  1. NREM
  2. REM

NREM uykunun ilk 30-45 dakikasında görülen ve 4 evreden oluşan uykudur.
REM ise NREM’in 4. evresi bittikten sonra başlar.

NREM Evreleri:

  • EVRE 1: Gözle kapalıdır ve dinlenme başlar. alfa dalgaları görülür; kolaylıkla uyandırılır.
  • EVRE 2: EEG desenleri, dikensi dalgalarla (Yüksek voltajlı dalga ateşlemeleri) düzensizleşir; uyandırmak daha zordur.
  • EVRE 3: Uyku derinleşir; teta ve delta dalgaları görülür; yaşam belirtileri azalır; rüya görme geneldir.
  • EVRE 4: EEG desenlerinde delta dalgaları baskın hale gelir; iskelet kasları dinlenir; uyandırma zordur.

Bu 4 evre toplam 45 dakikada sonlanıyor ve REM aşamasına geçiliyor.

REM Evresinin karakteristikleri: Rüya görmenin çoğunluğu bu evrede olur.Toplam 4.3 5 saat arası sürer. Bu evrede yapay bilgiler beyinden temizlenir. Bu evreden yoksun kalanlar depresif olurlar.

  • Beynimiz uyurken maksimum seviyede çalışır.Beyin 1 gün içinde en çok uykuda çalışır.
  • Yaşla beraber uyku ihtiyacı azalır.
  • Gereğinden fazla uyuyanlarda uyuşukluk,isteksizlik,halsizlik ve uyku hali görülür.
  • Biyolojik olarak bir insana günde 5 saat uyku yeterlidir.
Kaynaklar
Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Biyofizik anabilim dalından Prof. Dr. Ferit Pehlivan’ın BiyoFizik kitabı
http://tr.wikipedia.org/wiki/Uyku(08 nisan 2011de alınmıştır)
http://disney-clipart.com/mickey-mouse/mickey-mouse/Mickey-Mouse-Bedtime.php
http://www.clker.com/clipart-sleeping-accomodations-map-symbol1.html

, ,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

